Вие, родителите!
Следвате нас, а ние споделяме с вас.

Ние, децата! Публикация

Блог

Пак и пак, и пак! Защо за децата е полезно четенето на една и съща книга?

Четенето на една и съща книга отново и отново е полезно за децата почти толкова, колкото и яденето на броколи за вечеря. 

Вие си имате любими романи и обичате да ги препрочитате от време на време, примерно веднъж на 5 години, но способността на детето ви да чува една и съща книга всяка божа вечер от четири месеца насам не просто ви изумява, но и ви кара да искате да изгризате въпросната книга с кориците, за да се приключи веднъж и завинаги. 

Оказва се обаче, че повторението при четенето, особено при малките деца, има куп ползи за малките читатели (за вас единствената полза е тренировка на волята и търпението, което, ако се замислите, никак не е малко). 

Децата имат нужда от повече време, за да схванат смисъла на прочетеното.


Малките деца имат нужда от повече време да разберат това, което чуват и виждат. Забележете как при почти всяко следващо четене обръщат внимание на нещо ново, което най-вероятно току-що са разбрали за първи път. Според едно проучване на Психологическия факултет към Университета Съсекс най-добрият вариант е да изберете една история, която да предложите на детето и в продължение на няколко дни да четете само нея. Данните от това изследване сочат, че за повечето деца са нужни поне три прочитания на една и съща история в рамките на няколко дни, за да схванат новите думи и понятия в нея.

Повтарянето помага на децата да обогатят речника си.


В една книга има много непознати за детето думи, които то ще научи, но не и от 1-2 прочитания. Не забравяйте, че детето попива нови неща през целия ден, а не само по време на вечерната приказка. Темпото на запомняне е различно за всяко дете, но повтарянето на едни и същи истории доказано носи ползи за обогатяване на речника. Освен това дори и книжките за най-малките деца са написани с думи, които не използвате, докато разговаряте с децата в ежедневието. 

Повторението е дългосрочна инвестиция. Проучванията сочат, че при по-големите деца богатият речник е пряко свързан с по-добри резултати в училище. Колкото повече думи разбират децата, толкова по-добре се справят с новия материал.

Децата имат нужда от уверение, че нещата са стабилни и предвидими.


Сещате ли се кога детето започна да ви поправя, ако сбъркате или кажете различно дори и една дума от историята за Франклин, която четете за 735-и път? В даден момент от развитието си децата достигат до извода, че нещата в живота се променят и това ги кара да се чувстват несигурни. Ами ако изведнъж мама спре да ги обича? Тогава те започват да се вкопчват в познатото и имат нужда да се уверяват отново и отново, че някои неща в техния свят ще бъдат предвидими. Повтарянето също така им дава чувство за контрол - нещо, което е изключително важно за малките човечета, чийто живот почти изцяло е под чужд контрол. 

Полезно е за задълбочаване на връзката родител-дете


Четенето е качествено време, прекарано заедно. Приказката за лека нощ рядко се ограничава само до текста в книгата, а върви с бонуси като въпроси по картинките, доизмисляне на историята и най-важното: гушкане. 


Как да станете майстори на четенето пак и пак


  • Поемете дълбоко дъх и приемете фактите. Вече сте чели “Работна Мецана” няколкостотин пъти и ще я прочетете поне още толкова. Детето се учи и има нужда от чувство за контрол, това е полезно за него.

  • Докато четете, посочвайте на картинките думите или действията, които се споменават.

  • Показвайте с жестове някои действия, които присъстват в текста - например почесване по главата, потриване на ръце, примлясване.

  • Преправяйте си гласа на СТРРРРРАШЕН за вълка и писклиииив за Червената шапчица. Освен преди лягане. Тогава монотонното четене ще ви е по-полезно от превъзбуждането на едно малко вълче, което после вместо да спи, иска да вие срещу луната. 

  • Обръщайте внимание на случки от книгата, които детето лично е преживяло. Например “Виж, бабата готви миш-маш. Помниш ли миналата седмица как готвихме заедно миш-маш? Счупихме яйцата, после нарязахме чушки…”.

  • Когато вече сте сигурни, че не само вие, а и детето знае текста наизуст, забавяйте четенето на някои места, за да може детето да допълва. 


Полезно за родители