Вие, родителите!
Следвате нас, а ние споделяме с вас.

Ние, децата! Публикация

Блог

Една българка разказва: Какво е да работиш в канадска библиотека?

В началото на годината пост във фейсбук на българката Янита Гуркова, в който тя разказва за работата си в библиотеката в канадския град Калгари, предизвика огромен интерес и вълна от коментари. Канадската библиотека се оказа не само сбъдната мечта за запалените читатели, но и приятелско пространство за децата, където те се учат на любов към книгите още от бебешка възраст. А също и място за срещи с приятели, за четене на книжки на кученца и за купища безплатни курсове за всички възрасти. 

Какво е да работиш в канадска библиотека и какво е да си неин читател - разказва Янита Гуркова в специално интервю за “Ние, децата”.

Какво е да си читател на Библиотеката в Калгари, Канада?

Преди да започнем с въпросите към Янита, ето няколко акцента от подробния ѝ разказ във фейсбук относно това какво получават читателите на библиотеката:

“Читателската карта за жителите на град Калгари е безплатна и доживотна. С нея може да се наемат до 99 артикула по едно и също време. Това може да са книги, списания, аудиокниги, CD-та, DVD-та, Blu-ray, а даже и музикални инструменти. Много от новите и популярни книги и филми имат дълги списъци с чакащи, въпреки че библиотеката има в наличност от такива книги и филми по над 100 копия. 

От няколко месеца се премахнаха глобите за закъснения. Доверието и отговорността са основополагащи, за да работи така добре тази система.

Библиотеката в Калгари има 21 клона в града. Една централна сграда в центъра и 20 други, разпределени във всеки район на града. Читателите могат да правят поръчки за определени артикули, които се доставят в клона, който е най-удобен за човека, направил заявката. Заявката може да се направи на място, по телефон или онлайн. Библиотеката, която има свободни копия, изпълнява поръчката и изпраща артикула в посочената от клиента библиотека. Услугата е напълно безплатна и до 7 дни запазената книга, списание или DVD трябва да се вземат от поръчителя.

Освен това читателската карта дава безплатен достъп и до Дигиталната библиотека. Тя включва повече от 100 онлайн ресурса: дигитални книги (Оverdrive), уроци по чужди езици (Rosetta Stone), онлайн курсове в различни сфери (Lynda.com), достъп до филми (Canopy) и музика (Freegal), анимирани детски книги.

През последните 6 години станах свидетел и участник в една голяма трансформация на нашата библиотека. Освен традиционните услуги, които една библиотека предлага, ние си поставихме за цел да се превърнем в институция на хората и за хората. Място, в което хората да се срещат, да споделят идеи, знания и опит. Място където хората се вдъхновяват, прозряват, израстват! Какво направи и предложи Библиотеката в Калгари на своите читатели? Всяка една библиотека отвори вратите на залите си за безплатно провеждане на срещи между хората - читателски клубове, хора, които се събират да играят карти, приятели, които заедно практикуват йога, клубове по рисуване, дори детски рождени дни - всичко, за което може да се сетите. Идеята е, че те се срещат в библиотеката, близо до книгите, до информацията… а тези неща трудно се игнорират. 

Всеки един клон разработи свой детски център, където децата да се образоват чрез игра. Отново, заобиколени с книги, пъзели и образователни играчки.

Предлагаме и безплатен интернет, разбира се, но и също така всеки месец се депозират $5 в акаунта на всеки, като тази сума може да се използва за принтиране (това са 50 страници безплатно принтиране всеки месец за всеки читател на библиотеката). 

Но най-важното за мен са многобройни безплатни курсове за всички възрасти. От “Време за рими за бебета” за новородените до “Изкуствен интелект за възрастни”. Също да не забравя, “Приятели с книжки”, където децата четат книжки на кученца. 

Често в библиотеките се правят концерти, художници могат да представят своите картини, правят се срещи с интересни лектори и др. 

Много интересна услуга е и нашият книжен камион, с който посещаваме училища или квартали, които имат ограничен достъп до книги. Камиончето е със специален дизайн с рафтове, по които са наредени книги. За децата е удобно да влязат и да направят своя избор.


Какво е въздействието на образователните програми за бебенца върху отношенията между родителите и децата?

Едно от най-важните неща, което се развива и изгражда в най-ранна детска възраст, това е връзката между родителите и детето. Тази връзка е в основата на емоционалната зрялост на детето, готовността му за общуване и развитието на когнитивните му умения. Класовете за бебенца и родители и практиките, които се извършват в тях, създават условия за изграждането на тази връзка. Изключително е важно за детето да чува гласа на майката. Дали тя пее хубаво, няма никакво значение. Важното е, че детето изпитва комфорт и спокойствие, когато майката пее. Интересно е също, че чрез пеенето речта се усвоява по-лесно от бебенцето, тъй като се артикулира (чува се на срички). Това задържа вниманието на детето за по-дълго и то по-лесно разбира казаното. 

Също така, когато се казват тези римички и песнички, се осъществява постоянен зрителен контакт, разменят се много усмивки, а това е безценно за детето. 

Докосването също е съществено, а тези римушки винаги се рецитират в положение на тялото, в което майката е обгърнала детето в своя скут. Или така да се каже любовта, изразена в гласа и физическия контакт между майката и детето, помага да се създадат връзки в мозъка на детето, които са жизненоважни за неговото развитие. 

Разбира се, тези взаимоотношения са важни и за бащата, баба и дядо и всеки друг възрастен човек, който е част от живота на детето. Честото заиграване и заприказване с детето, дареното пълно внимание и споделеното време заедно, оформят характер и навици в детето, които един ден то ще прилага в учението. Учението за него ще е радост!

Какво представляват летните читателски клубове и какво мотивира децата да се запишат?

Всяка година през месец май аз и други мои колеги посещаваме училищата в Калгари. Целта е чрез интерактивна презентация да запознаем децата с нови и интересни книги, да им разкажем как могат да участват в лятната програма за четене и какви награди могат да очакват. Лятната програма носи името “Голямото лятно предизвикателство” и това, което искаме да видим, е че освен за всички летни приключения, децата същото отделят достатъчно време за четене и се забавляват в този процес. Четенето през лятото е изключително важно и основната му цел е да подпомага готовността на децата за училище, да развие тяхната компетентност и читателски умения, а и също да насърчи социално-емоционалното им развитие. 

През лятото на 2018 г. (последното лято преди пандемията) в града се регистрираха около 17 300 деца и тийнейджъри. Децата от 0 до 12 години получават така наречената карта на предизвикателствата и за всеки 2 часа прекарани в четене и 1 час в библиотеката получават стикери, които поставят на своята карта. Много деца имат нужда от повече от една такава карта. По време на участието си в програмата те са възнаграждавани по различен начин, но особено се радват на така наречените значки, получени за 10 часа четене, на които децата написват името си и закачат на определени места в библиотеката. Тези изложби на четенето се разрастват през лятото и предизвикват празник в сърцата на всички, които ги виждат. 

Тийнейджърите на възраст от 12 до 17 години участват в лятната програма чрез приложението Beanstack. Това е програма, която персонализира препоръките на книги за всяко дете и стимулира четенето. Младежите виртуално участват и изпълняват различни предизвикателства и креативни проекти, четат книги, а това им носи точки и шансове да спечелят награди. Както виждате, тази програма работи на принципа на веригата: вдъхновение и предизвикателство - добре свършена работа - възнаграждение. Освен седмичните награди, в края на програмата се теглят големите победители! Децата, които са имали късмет имената им да са изтеглени, получават големи награди като ваучер за пазаруване в детски магазин, iPad или Nintendo Switch, а също така една от наградите е парти с приятели в Централната библиотека с лакомства, игри и забавления.

Работите и с деца в детските градини. Как реагират децата при срещите с вас?

Един от любимите ми проекти, по които работя през годината, се казва “Месец на библиотеката в детската градина”. Целта на тази програма е да се повиши качеството на грижата в детските градини чрез обучение на учителите, като се провокира интересът на децата към четенето и правилното говорене и като се информират родителите за библиотеката. 

И тук започва моята работа. Веднъж седмично в рамките на един месец, аз посещавам различни възрастови групи, като заниманията са около час. Децата много се радват на заниманията и участват много, много активно. Ние просто си говорим, пеем, четем, правим забавни неща с пръстите на ръчичките и играем. Учителите също присъстват и по този начин се обучават как да изграждат в децата любов към четенето, езика и общуването. В края на урока всяко дете идва при мен, за да получи своя стикер, на който пише “Днес аз се срещнах с библиотеката” и който да покаже на родителите си. Трудно ме пускат да си тръгна, получавам много и големи прегръдки. Също така оставям материали за учителите, които да четат и да се информират и различни занимания за децата като постери, които да закачат на някоя от стените в градината. Но най-важното - оставям в градината и много книги, които в продължение на един месец децата могат да четат в градината или да ги носят в къщи и четат заедно със своите родители. В края на месеца се прави нещо като обобщение на заучените практики и книгите се връщат отново в библиотеката.

Вие работите в библиотека, но често се казва, че всичко започва от семейството. Как са разпределени ролите в Канада, когато става дума за възпитаване на любов към книгите?

Разбира се, че семейството е най-важно за всяка сфера на развитието на детето. Но всяко семейство има нужда от подкрепа. Тук има една много хубава поговорка, която гласи: “It takes a village to raise a child”, което означава че едно цяло село е необходимо, за да се отгледа и възпита само едно дете. Толкова силно искам да подчертая това. Това е в основата на всичко, в основата на изграждането на едно здравословно общество. А училището, библиотеките и градините са основните градивни единици на това общество и съответно на всеки човек. И когато тези институции работят заедно и в името на едно и също нещо, когато те се надграждат и семейството е включено в този процес, тогава се случват малките големи чудеса - добри, умни и щастливи деца. Така светът се пълни с добри хора! А книгите, както знаем - те са прозорец към света!

Визитка: Коя е Янита Гуркова?

Винаги съм обичала литературата. Учех българска филология в Софийския университет и следвах мечтата си да стана учител по български и литература. Така стана обаче, че през 1999 г. пристигнах в Калгари и вече 21 години живея тук. Бързо реших, че ще продължа обучението си, но трябва да променя малко насоката. Завърших Приложни детски науки (Applied Child Studies) - една специалност, която обединява детско образование, психология и социални науки. Работила съм по няколко проекта с неправителствени организации, а също така и към общината, но истински заобичах работата си в библиотеката на Калгари. Сигурно сте чели или слушали онази популярна реч на Стив Джобс, в която говори за “свързването на точките”; точно това се осъществи за мен в библиотеката. Литература, обучение, връзка между хората, вдъхновение, любознателност.
Интервю